EIWITETEN.NL
Supplementen en eiwitrijke recepten
Slider

Eiwitten eten: waarom is dit belangrijk?

Waarom moet je eiwitten eten? Net als koolhydraten en vetten zijn eiwitten bouwstenen voor je lichaam. Je lichaam kan niet zonder deze voedingsstoffen. Eiwitten bestaan uit aminozuren, waar maar liefst twintig soorten van zijn! Ze worden gebruikt om spierweefsel en andere weefselsoorten te creëren, zoals je huid, haren en nagels. Ook je lichaamscellen worden vernieuwd met behulp van eiwitten.

Dan heb je nog twee soorten eiwitten: dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten vind je voornamelijk in vlees, vis en zuivel. Plantaardige eiwitten zitten voornamelijk in brood, graanproducten, peulvruchten en noten. Vlees is het rijkst aan eiwit, maar ook vis zit boordevol eiwitten.

images

Recepten met eiwitrijke voeding

Veel eiwitrijke producten

Ook op Instagram @eiwiteten

Advies via eiwiteten@gmail.com

Eiwitten voor sporters

Eiwitten zijn vooral populair onder de sporters. Vraag een gemiddelde sportschoolbezoeker naar eiwitten en je krijgt ongetwijfeld een monoloog over supplementen zoals eiwitshakes. Voor sporters zijn eiwitten vooral belangrijk om spieren op te bouwen en te behouden. Tijdens het sporten, met name krachttraining, beschadig je je spiercellen en deze moeten herstellen. Omdat je lichaamscellen vernieuwd moeten worden, betekent dit dat je elke dag genoeg eiwitten moet eten. Anders zul je geen spieren opbouwen en zul je ze zelfs gaan afbreken. Daarnaast: hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer eiwitten je zal moeten eten om deze massa te behouden!

Hoe veel eiwitten heb je nodig?

Eiwitten leveren per gram 4 kilocalorieën. Een gemiddeld persoon die niet aan sport doet, heeft 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwitten nodig. Voor een sporter, met name iemand die aan krachttraining doet, kan dit al snel oplopen tot 2 gram per kilogram lichaamsgewicht.

Eiwitbehoefte

Waar zitten eiwitten in?

Veel mensen zijn vaak op zoek naar eiwitrijkvoedsel. Dit kan zijn omdat ze of veel sporten, of bijvoorbeeld een eiwitdieet volgen. Zoals eerder benoemd zitten eiwitten eigenlijk in veel dingen; vlees, vis, zuivel, graan, enzovoorts. Toch is het soms lastig om genoeg eiwitten te eten. Supplementen bieden dan een uitkomst. Denk hierbij aan een eiwitshake of aan eiwitrepen. Echter, deze supplementen dienen niet als vervanging van je voeding! Probeer je eiwitten voornamelijk te halen uit eiwitrijke voeding.

Eiwitshakes

eiwitpoeder

Eiwitrepen

Smart_bar_crunchy_bodyenfit

Eiwitrijke voeding

Eieren